Man skal vælge sine eksperter med omhu.
119 plejehjemspladser skal nedlægges i Slagelse. Det sker ved, at der nedlægges 2 plejehjem i Slagelse By plus en afdeling på et tredje plejecenter i Korsør.
Beslutningen er truffet af et flertal i Slagelse Byråd på baggrund af rådgivning fra et nyt hold af eksperter, som er kommet til et andet resultat end det forrige.
Siden kommunalvalget i 2021, hvor et nyt flertal blev etableret, har dagsordenen for det kommunalpolitiske arbejde i Slagelse stort set kun været fokuseret på én ting: BESPARELSER OG NEDSKÆRINGER.
Det gælder desværre også i den ovennævnte beslutning.
Nikolaj Bjørk Christensen (NBC), som er gruppeformand for Venstre, prøver i et debatindlæg i Sjællandske (9/10) at redegøre for baggrunden for beslutningen.
Beslutningen er grundlæggende truffet på baggrund af en rapport fra konsulentfirmaet Implement, som har hæftet sig ved 3 årsager til, at der efter deres skøn bliver en overkapacitet af plejehjemspladser i hele Slagelse Kommune. 1. Der kommer 2 nye private plejehjem, der er naboer i Slagelse by. 2. Ældre søger mod plejehjem i andre kommuner. 3. Flere ældre bliver længere i eget hjem, bl.a. iflg. Implement grundet det nyopfundne begreb ’Sund aldring’.
NBC skriver i sit svar til Ældrerådet bl.a., at der p.t. er 35 ledige plejehjemspladser, og at det forventes, at antallet vil stige.
Det bemærkelsesværdige er imidlertid, at der også er 7 borgere, der står på venteliste, idet disse borgere har det eneste ønske at komme på et specifikt plejehjem, hvor der ikke er plads.
Der er altså et behov for at have flere pladser på nogle plejehjem, og måske er der overkapacitet på andre.
Spørgsmålet kunne derfor være, om det ikke var dette forhold Implement skulle have undersøgt grundigere.
En af konklusionerne i rapporten er, at det er plejecentre, der har minimum 60 pladser, der er mest rentable. Altså et helt ensidigt fokus på en økonomisk betragtning for plejehjemsstrukturen i Slagelse.
Denne økonomiske betragtning spejler sig også i antallet af plejehjemspladser på de to friplejehjem. Men her er det er jo også virksomheder, der skal skabe økonomisk overskud til ejerne.
MEN SPØRGSMÅLET ER, OM DET BLOT ER ØKONOMIEN, DER SKAL AFGØRE, HVORDAN POLITIKKEN FOR VORE PLEJEHJEM SKAL VÆRE I SLAGELSE.
Går man lidt dybere ned i Implements rapport, er det påfaldende, at dens konklusioner dækker hele Slagelse Kommune samlet og er unuanceret m.h.t. de geografiske forhold og den demografiske udvikling lokalt i kommunen.
Undtaget én tabel, som til gengæld kan være lidt interessant at dykke ned i.
Tabellen viser f.eks. på det pågældende tidspunkt, at der er 34 borgere, der har været bosat i Skælskør, men som nu bor på et plejehjem udenfor Skælskør. 15 af disse borgere kan være placeret udenfor Skælskør, fordi der kan være ekstrabehov for speciel demensbehandling, som ikke er tilstede på Skælskørs eneste plejehjem.
Til sammenligning kan det nævnes, at der på Plejehjemmet Hjemmet ved Noret i Skælskør er i alt 28 plejeboliger.
Bl.a. disse tal burde have givet anledning til en grundigere overvejelse m.h.t., hvordan plejehjemsstrukturen egentlig bør være i Slagelse. Ikke bare når der skal spares, men også om hvad der reelt er behov for rundt omkring i hele kommunen.
Ved man, om det er borgerens frie valg, at man nu ikke bor i Skælskør, eller er man placeret p.g.a. manglende pladser i Skælskør?
Når man endelig er kommet igennem visitationsnåleøjet er ens menneskelige ressourcer ofte i en sådan tilstand, at man ikke er i stand til at vente halve eller hele år på at få sit primære boønske opfyldt, men må tage til takke med det, man kan få.
NBC forslår, at Hjemmet ved Noret i Skælskør skal gøres til et lokalplejehjem.
Interessant nok, men det kommer der jo ikke flere pladser af til Skælskør.
Sagen om, hvordan vi behandler vores borgere i deres sidste år af deres liv, er alvorlig nok, og der er brug for en gennemtænkt og grundigere løsning.
Det påstås, at ældre søger mod plejehjem i andre kommuner. Er der en årsag til dette fravalg af ophold i Slagelse?
Den sunde aldring er lidt svær at få øje på i en af Danmarks kommuner med mange ældre, dårlige helbred og usund levevis.
De to nye plejehjem er ikke lige pludselig poppet op. Der blev vedtaget lokalplan for dem i 2021, og man kunne dengang have begyndt at tænke på fremtiden for vor plejehjemsstruktur, så det ikke blot blev en besparelsessag, som blev behandlet på et lukket budgetforligsmøde på et hotel i september 2024.
Ældrerådet gjorde allerede i juni 2023 i en bekymringsskrivelse til byrådet opmærksom på nogle af problematikkerne omkring etableringen af de 2 friplejehjem.
NBC skriver, at man vil følge udviklingen nøje og genvurdere behovet.
Mit forslag skal være: Start hellere på en seriøs drøftelse, sammen med borgerne om, hvordan og hvor vi ønsker at tilbringe de sidste år af vores liv i trygge rammer, og hvor der er et reelt valg for en ønsket geografisk placering. Emnet er jo mere eller mindre relevant for os alle på et eller andet tidspunkt.
Dette i stedet for en evt. ny hovsaløsning, hvis eksperternes kig i krystalkuglen ikke udvikler sig efter flertallets ønsker.
Det kunne også være en mulighed, at Slagelse Kommune så sig om efter alternative rådgivere om ældreplejen end revisions- og management konsulentfirmaer. F.eks. borgerne.
Johnny Gregersen, medlem af Ældrerådet i Slagelse Kommune.
P.S. Indlægget er skrevet på egne vegne.