Krystalnat demo i Slagelse

Natten mellem den 9. og 10. november 1938 drog SS- og SA-tropper i civil sammen med aktivister fra nazipartiet hærgende gennem de jødiske kvarterer i det daværende Tyskland og i det netop af Hitler indlemmede Østrig. De ødelagde omkring 7500 forretninger og nedbrændte 267 synagoger. Næsten hundrede jøder blev dræbt under optøjerne, og flere tusinde blev mishandlet. Gestapo arresterede mellem 25-30.000 jødiske mænd – fortrinsvis de mest velhavende – som herefter blev sendt i kz-lejre. Denne grusomme begivenhed markerede begyndelsen på det folkemord, der siden blev kendt som ”Holocaust” og iværksat under Anden Verdenskrig af de nazistiske bødler under Heinrich Himmler.

Også i vores tid foregår folkedrab, etniske udrensninger og tiltagende stigmatisering og forfølgelse af bestemte minoriteter i en række lande, orkestreret af den ekstremistiske højrefløj. Vi ser apartheidlovgivning og undertrykkelse overfor arabere og palæstinensere i Israel, og senest er det Erdogan, der gennemfører det tyrkiske militære angreb og overgreb mod kurderne.

I ly af såkaldt terrorlovgivning har magthaverne overalt travlt med at inddæmme, afgrænse og nedbryde de civile borgerrettigheder. I Danmark er den såkaldte påvirkningslov et åbenlyst Grundlovsbrud og et brud med FN’s menneskerettigheder. Alligevel er modstanden mod dette angreb på de borgerrettigheder, som er tilkæmpet gennem mere end 200 års frihedskamp, ikke særligt omfattende. Endnu. Også derfor er der grund til at markere den 9. november. Vi vil aldrig glemme nazismens uhyrlige forbrydelser mod menneskeheden, og vi vil aldrig tillade det had og den nedgørende hetz, som racistiske kræfter igen og igen søger at fremme.

Derfor står venstrefløjen i Slagelse sammen om dette Krystalnatarrangement, og vi opfordrer alle, der vil værne om menneskeværd og humanisme om at møde op foran Slagelse Rådhus klokken 19.00 lørdag den 9. november 2019!