Minimumsnormeringer i vuggestuer og børnehaver

6. April var en flot dag. 57 steder i hele landet mobiliserede græsrodsbevægelser demonstrationer for at bringe kravet om minimumsnormeringer ind til politikerne. Også i Slagelse, hvor ca 150 mennesker hørte på taler og børnemusik. Nogle sang endda med eller dansede til musikken.
Enhedslisten støtter græsrodsbevægelsen og kravene, så vi var til stede. Arrangørerne ville ikke kobles til partier, så vi fik ikke taletid. Men vi var der med faner og talte med folk, der kom hen til os.
Det er otte år siden, at Enhedslisten foreslog minimumsnormeringer første gang. Som bekendt ville de andre ikke lege med. Heldigvis tegner det til, at flere partier nu er enige med os, og det glæder vi os over. Jeg så da et par SFére og en venstremand, hvad han så skulle der. Og har Mette Frederiksen ikke kåret sig selv som børnenes minister?
Regeringen og socialministeren siger, at det går fint med normeringerne. 6,2 børnehavebørn og 3,2 vuggestuebørn per  ansat i gennemsnit, siger de.Og ja, sådan ser statistikkerne ud. Men det er talgymnastik. Statistikkerne viser nemlig bare anvendte lønkroner divideret med antallet af børn. Lederne tælles med selvom de ikke er ude på stuen. Og når der kommer vikar og der bliver brugt dobbelte lønkroner, fremgår det i statistikken som om der var to personer frem for en på arbejde den dag.
Enhedslisten vil have max 3 vuggestuebørn og max 6 børnehavebørn per  pædagogisk medarbejder. Det giver trygge børn og trygge forældre. Og så giver det også bedre arbejdsmiljø for de ansatte.
Bodil Steenberger