Udtalelse fra Enhedslisten

Det var ikke noget godt valg for Enhedslisten. Vi mistede det ene af vores 2 byrådsmedlemmer. En situation vi er mere end kede af, da der så er en person mindre til at tale miljøet og de svagestes sag. Men også fordi de mistede stemmer stort set alle gik til Alternativet, et parti uden nogen lokal forankring, og uden historie eller lokale resultater. Deres stemmeandel var imidlertid så lav at det ikke førte til en plads og stemmerne gik videre til de Radikale som derved fik en plads i byrådet.
En plads der fra dag 1 blev brugt til at stikke en kæp i hjulet på et SF, S, og Ø samarbejde. Enhedslisten, SF og S sad til forhandlinger med de Radikale´s Troels Brandt på valgnatten. Onsdag morgen havde han solgt sin sjæl til Dansk Folkeparti og Venstre. Måske var han blevet lovet guld og gode gnaveben. Vi ved det ikke !!!
Vi vidste udmærket, at Knuth ønskede en omgang til som borgmester. Og at han ville bruge alle midler. Det blev desværre mere end pinligt ved fredagens borgmestervalg. Enhedslisten synes Knuth, hans spindoktor og alle rygklapperne er dårlige tabere.
Men Troels Brandt, fra de Radikale…… Dit nummer havde vi end ikke drømt om. Vi kunne ikke forestille os, at du ville hægte dig på DF og Venstre og dermed løbe fra alt det vi hørte dig love vælgerne på de valgmøder, hvor vi deltog.
Enhedslisten vil bruge sit tilbageværende byrådsmedlem til at fortsætte kampen for de svageste i kommunen. Vores mandat skal bruges til at rulle systemet for overførselsindkomsternes grænser tilbage, sådan at Slagelse Kommune giver dets borgere en anstændig behandling. Vi vil kæmpe for at gøre Slagelse kommune pesticidfri. Der skal indføres sprøjtefri zone omkring vandboringer. Og kommunens jord skal omlægges til økologi. Slagelse skal være først i mål som ’fossil-fri brændstof´ kommune inden 2050.
Vi har hos Socialdemokraterne, I og SF fundet forståelse for vigtigheden af disse krav. Men de næste fire år bliver ikke nemme. Knuth og hans venner forlader rorpinden til et fuldstændig ramponeret skib, hvor der er brug for alle mand ved pumperne. Konsulenterne, platuglerne og alle de andre som har haft snablen i skatteborgernes kasse har grinet hele vejen til banken. Og de griner stadig.
Enhedslisten har mistet det ene af sine byrådsmedlemmer. Men vi vil gøre alt hvad vi kan de næste fire år med det ene medlem vi har tilbage.
Vedtaget af Enhedslistens medlemsmøde den 14. december 2017